گروه محصولات
محصولات
مطالب و اخبار
ویدئوها

تازه ترین مطالب

اندیشکده مطالعات یهود؟ اندیشکده خوشایند یهود

اندیشکده مطالعات یهود؟ اندیشکده خوشایند یهود 1396/8/7

از آن روی به این مسئله اشاره می‏کنم که مخالفان پورپیرار اکنون توانسته‏اند برای خود نقطه اشتراکی پیدا کنند. آن نقطه اشتراک، مصادره نتایج تحقیقات «ناصر پورپیرار» و حذف نام او به نفع فعالیت‏های تبلیغاتی غیر بنیان اندیشانه می‏باشد. چنین وصلتی را به دوستداران یهود تبریک می‏گویم و یقیناً یهودیان از این رویکرد بسیار استقبال خواهند نمود و نتایج بسیار مهم دیگری در آینده نزدیک خود را نشان خواهد داد.

فارسی یهودی

فارسی یهودی 1394/10/7

حیرت انگیز است! یهودیان ایران که علاقه ی وافری به خواندن اشعار شعرای بزرگ ایران داشته اند، به جای خواندن دیوان این شاعران با خط فارسی، معلوم نیست به کدام علت همان متون فارسی را به خط عبری نوشته اند. حالا می توان دریافت چرا ادبیات منظوم ما این همه فرمان خوش باشی و ناباوری به روز جزا را، در خود نگه داشته است؟!

جاده های باستانی چین 1394/10/6

چنان که دیده می شود، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب امتداد دارد و هر رنگی تعلق هر قسمتی را به دورانی معرفی می کند که مشروح آن در تصویر اصل قابل دیدار است. آیا این همه دیوار را در این همه قرن در برابر مغولان کشیده اند و یا این عالی ترین شیوه جاده سازی باستانی و کهن در سرزمینی است که طبیعت با آن به شدت ناسازگاری می کند و ساخت چنین گذرگاه های بلندی بر ارتفاعات شیوه بس خردمندانه ای برای خنثی کردن و گریز از عوارض طوفان و سیلاب و ریزش بهمن است.

ایران قرن نوزده در آستانه جنگ با روسیه؛ کشوری فقیر با مردمی پراکنده 1394/9/28

به دلیل شدت پرت افتادگی و جدایی مناطق، مفهوم مشخص و مناسبی از کلمه «کشور» وجود نداشت. کلمه «مملکت» برای اشاره به قلمرو پادشاهی به کار می رفت، اما به جای کلمه ای که امروزه مفهوم کشور، به معنای سرزمین پدری را به ذهن ما متبادر می کند، در آن زمان «شهر» یا «وطن» به کار گرفته می شد. غالب مردم (نود و پنج درصد) بی سواد بودند. در مناطق غیر شهری فقر فراگیر بود و کشاورزان خرد و چادر نشینان بیشتر از هر کسی در معرض آن بودند. ایران دوره قاجار دارای اقتصاد منسجم ملی نبود، بلکه از تعدادی اقتصاد منطقه ای مجزا تشکیل می شد. به دلیل بی بهره بودن از جاده های مناسب و مال رو بودن راه های موجود ، هر منطقه عمده از کشور ناچار بود در همه یا بیشتر نیازهای پایه ای خود کفا باشد. در نتیجه الگوی تولید در هر یک از اقتصاد های منطقه ای مشابه دیگری بود.

شهر سامرا

رهیافت 1394/9/5

این یادداشت خلاصه‏ ای از سیر تحولاتی بود که در بررسی ‏های تاریخی و فرهنگی کتاب‏های یاد شده شاهد بودیم. اما بنیان اندیشی محدود به این تحقیقات و پژوهش‏ ها نخواهد ماند و در آینده نسلی توانمند و آگاه، به قلم فرسایی در این باره خواهند پرداخت و دریچه‏ ها‏یی نو در شناخت و آگاهی‏ های علوم انسانی ما خواهند گشود. امید است که طالبین حقیقت مسائل، موضوعات مطرح شده در این سال‏ ها را جدی بگیرند و در رشد و اعطلای آن بکوشند.

تپه حسنلو

خلاصه ادله وقوع و عواقب رخداد پوریم 1394/9/5

برای خردمند، حتی یکی از این تغییرات پایه در ارکان هستی مردم شرق میانه، که حوزه اجرای پروژه پلید پوریم بوده است، برای شناخت آن واقعه به عنوان نخستین نسل کشی وسیع و کامل در حیات متمدنانه آدمی و در تاریخ، کفایت می‏کند. قتل عامی که نه تنها پایه و زیر بنای واپس ماندگی ظاهری در خطه ما شناخته می‏شود، بل بد تر از آن، سبب ساخت تاریخی کثیف‏تر و در ماهیت خود مخرب تر از پوریم، برای این منطقه و بل بخش غربی جهان باستان، از سوی کسانی شده است که با عرضه جعلیاتی به نام تاریخ، کوشیده‏اند تا آثار ارتکاب آن آدم کشی وسیع از سوی کنیسه را بپوشانند. این تصویر حقیقی از سرنوشت سرزمین‏های خالی مانده‏ای است که در اقدام پوریم به طور کامل از حیات بومی چنان تخلیه شد، که بازمانده‏ای از میان آشوریان و بابلیان و ایلامیان و آرامیان و آن همه قوم ایرانی باقی نماند تا بر زخم‏های پوریم مرهمی گذارد و هستی پیشین و مشعشع شرق میانه را از گوشه‏ای باز سازی کند. آن چه در این حوزه شاهدیم و می‏توانیم گواهان و مستندات عقلی و فنی فراوانی برای آن معرفی کنیم عبارت از سکوت مطلقی است که به عمق ۱۲ قرن، از میانه ی حکومت خشایارشا تا طلوع اسلام، بر منطقه ی پوریم زده و بدون تحرک تاریخی ما حاکم بوده است.

نقشه پستی و بلندی های تورکیه

درباره طوفان نوح 1394/9/5

می ‏خواهم به نکات دیگری در تایید و تحکیم مدخل اشاره کنم و آن استقرار شهرهای بزرگ و باستانی ترکیه در بیرون از منطقه طوفان و در حاشیه امن و آزاد آن است: ترابوزان، سامسون، استانبول، بورسا، ازمیر، آنتالیا، آدانا و اسکندرون. آیا در زمان ورود رومیان به آسیای صغیر، که با ایجاد مراکز شهری مقارن است، هنوز بقایای طوفان در منطقه ی مرکزی ترکیه ی امروز، تا اندازه‏ای که قابل سکونت نباشد، بر جای بوده و آیا درست است که شهرهای مرکزی ترکیه امروز، دیار بکر، وان، سیواس و آنکارا، تماما عثمانی سازند؟! مورخ بیش از همه به فقدان معماری بومی و غیر رومن در ترکیه تکیه دارد و آن را برترین نشانه نبود شهر نشینی کهن و باستانی در ترکیه کنونی می ‏شمارد. بدین ترتیب حاصل تاریخی مبحث، که با واقعیت ‏های عینی منطبق است، چنین حکمی را صادر می‏ کند: نمی ‏توان ترکیه را در هیچ زمانی بخشی از امپراتوری بابل و آشور شمرد، زیرا آثار و بقایای هستی و نیز بومیان ماقبل طوفان، در ترکیه کهن، به کلی در میان امواج آب شسته و نابود شده و ترکیه تا زمان ورود مهاجران رومی، که از نبود ساکنی در آن خطه مطمئن بوده ‏اند، تاریخ قابل شناسایی برای هیچ ملت و قومی ندارد.